FANDOM

Anhur – we wczesnej mitologii egipskiej był pierwotnie bogiem wojny, czczonym w egipskim obszarze Abydos, a szczególnie w Thinis. Z mitów dowiadujemy się, że swoją żonę Menhit, (będącą jego żeńskim odpowiednikiem) poznał w Nubii. Jeden z jego tytułów to Morderca Wrogów. Anhur był przedstawiany jako brodaty człowiek, ubrany w szlafrok, posiadający nakrycie głowy z czterema piórami, trzymający włócznię lub lancę w dłoni. Czasami widniał jako bóg z głową lwa (reprezentujący siłę i moc). Według niektórych źródeł, szata była bardziej podobna do kiltu.

Ze względu na swoją pozycję jako boga wojny, był patronem dawnej armii egipskiej i uosobieniem wojowników królewskich. Jego postać często można spotkać na różnych festiwalach gdzie widnieje na makietach bitewnych. Podczas okresu rzymskiego, cesarz Tyberiusz był malowany na ścianach egipskich świątyń w charakterystycznym pióropuszu Anhura.

Nazwa Anhur może oznaczać Okaziciel Niebios. Ze względu na wspólne nakrycie głowy, Anhur później był utożsamiany z Szu, stając się Anhur-Szu.