FANDOM

Ozyrys

Ozyrys – w mitologii egipskiej bóg śmierci i odrodzonego życia, Wielki Sędzia zmarłych. Syn bogini Nut i boga Geba, brat SetaIzydy i Neftydy. Poślubił Izydę, był władcą ziemi, podziemi i krainy umarłych (Pola Jaru). Miał dwóch synów: Anubisa z Neftydą i Horusa z Izydą.

Był królem Egiptu, który przed wiekami nauczył ludzi uprawy roli. Został zabity przez swojego zazdrosnego brata Seta, a jego ciało zostało poćwiartowane na kawałki, które rozrzucono po całym Nilu. Jednak Izyda znalazła i z pomocą Anubisa poskładała w mumię wszystkie części ciała Ozyrysa z wyjątkiem prącia - organ ten bowiem zaginął na dnie Nilu (gwarantowało to i tłumaczyło żyzne wylewy rzeki) - dlatego Izyda zastąpiła go złotym fallusem. Ozyrys nie mógł żyć na ziemi, ale żył w zaświatach. Z biegiem czasu przemienił się w uniwersalnego boga - najważniejszy przejaw panteistycznego bytu.

Przedstawiany był w postaci człowieka w koronie atef na głowie z insygniami władzy królewskiej w dłoniach - berłem heka, symbolizującym władzę, oraz biczem neheh, symbolizującym wieczność, spowity w bandaże na kształt mumii z twarzą malowaną zielonym kolorem. Symbolem Ozyrysa był filar Dżed. Jego personifikacją było lunarne bóstwo Aah. Główny ośrodek kultu: Abydos i Busiris.