FANDOM

Seszat – w mitologii egipskiej bogini pisma i rachunków, opiekunka budownictwa i budowniczych, wywodząca się z Sais w delcie Nilu. Zajmowała się zapisywaniem roczników królewskich oraz asystowaniem przy wyznaczaniu miejsca i projektowaniu obiektów sakralnych.

Występuje już w przedstawieniach z okresu tynickiego, czyli czasów I i II dynastii, a jej imię silnie związane jest z istniejącym już wtedy rytuałem fundacyjnym świątyń. W reliefach z tego okresu, np. ze świątyni w Amada w Nubii, towarzyszy ona władcy, wspólnie napinając linę w celu zaznaczenia zarysów nowej świątyni, co było elementem wspomnianego rytuału, z tym że w rzeczywistości zastępował ją w tym rytuale kapłan jej kultu. Była blisko związana z Thotem, uważana za jego siostrę lub córkę i często razem z nim występująca na reliefach w świątyniach starożytnego Egiptu (np. w Ramesseum – jako zapisującą wraz z Thotem lata panowania Ramzesa II na liściach świętego drzewa „iszed”).

Czczono ją szczególnie w Hermopolis, ośrodku kultu Thota, i w Heliopolis, gdzie identyfikowano ją z Neftydą, również pochodzącą z Sais.

Przedstawiana była jako kobieta w skórze pantery ze skomplikowanym symbolem na głowie: gwiazdy zawieszonej na półokrągłej ramie zwieńczonej dwoma piórami. Znaczenie tego symbolu nie jest znane.